BRYGGAN
REDERI
BROSTRÖM
FARTYGSINDEX
TILLBAKA






SVENSKA ORIENT LINIEN





SOL:s skorstensmärke 1911-1957 samt 1978-84

Källor



SOL:s skorstensmärke 1957-1978




SVENSKA ORIENT LINIEN



I augusti 1911 började Broströms intressera sig för att starta en linje till Medelhavets östra delar samt upp i Svarta Havet. Bara några månader senare, i oktober, var trafiken på denna linje i gång under namnet SVENSKA ORIENT LINIEN (SOL) men under moderbolaget Tirfings regi.
Trafiken blev framgångsrik men kortvarig p g a första världskriget vilket ledde till att trafiken lades ner under åren 1914-19.
När trafiken kom igång igen skedde det under det nybildade dotterbolaget Ångfartygs AB Sverige-Levanten. Detta rederi tillfördes ett antal av Broströms äldre ångfartyg.
1927 ombildas verksamheten igen då Sverige-Levanten läggs ner och Svenska Orient Linien återkommer som en linje ingående i Tirfing.
1957 bryts SOL ut ur moderbolaget Tirfing och bildar ett fristående rederi inom Broströmkoncernen. Nu får rederiet eget skorstensmärke efter att tidigare haft samma som Tirfings övriga fartyg.
SOL kom att bli en del av Red AB Broström vid bolagets ombildning 1978 då bolagets fartyg åter fick Tirfings gamla skorstensmärke.
SOL linjenät gick till hamnar i Medelhavet men man drev under en tid även linjen Boomerang Line mellan Sydamerika/västindien och Australien. Denna trafik lades ner 1960.
SOL fick också ansvaret för det kylfartygs rederi, Atlanttrafik, som Broströms och Trelleborgs Ångfartyg/Malmros ägde gemensamt.
När Broströms verksamhet togs över av Transatlantic 1984 började en tid av snabba ägarbyten för SOL. Bolaget blev en del av Bylock&Nordsjöfrakt, Skärhamn för att 1997 knoppas av till ett fristående börsnoterat rederi.
SOL traditionen förs vidare genom att flera av de sista fartygen som Broströms beställde för sin medelhavstrafik ännu går i trafik för det nya SOL.
Kommandobryggans historik över SOL handlar enbart om åren inom Broströmkoncernen.



Bokstavsordning

Åldersordning

M/S BALTICLAND 1975
M/S BARDALAND 1936
M/S BARDALAND 1973
M/S BIRKALAND 1935
M/S BIRKALAND 1969
M/S BLÅLAND 1930
M/S BORELAND 1938
M/S BORELAND 1969
M/S BRAGELAND 1975
M/S DALSLAND 1932
M/S ERLAND 1922
M/S ERLAND 1943
M/S GOTLAND 1929
M/S HALLAND 1944
M/S HOMIALAND 1946
M/S INLAND 1950
M/S KRONOLAND 1951
M/S KUNGALAND 1950
M/S NABOLAND 1946
M/S NORDANLAND 1946
M/S NYLAND 1946
M/S SAGOLAND 1939
M/S SAGOLAND 1963
M/S SAMELAND 1943
M/S SILVERLAND 1961
M/S SKOGALAND 1941
S/S SMÅLAND 1920
M/S SUNNANLAND 1940
M/S SUNNANLAND 1963
M/S SYDLAND 1960
M/S TAVASTLAND 1955
M/S THEBELAND 1961
M/S THEBELAND 1978
M/S THULELAND 1955
M/S TIMMERLAND 1956
M/S TIMMERLAND 1978
M/S TRANELAND 1957
M/S TROJALAND 1962
M/S TUNDRALAND 1958
M/S TYRUSLAND 1963
M/S TYRUSLAND 1978
M/S VASALAND 1934
M/S VASALAND 1951
M/S VASALAND 1979
M/S VEGALAND 1952
M/S VEGALAND 1979
M/S VIDALAND 1954
M/S VIKINGLAND 1932
M/S VIKINGLAND 1951
M/S VIKINGLAND 1979
M/S VINGALAND 1935
M/S VINGALAND 1950
M/S VINTERLAND 1954
M/S ERLAND 1922
S/S SMÅLAND 1920
M/S GOTLAND 1929
M/S BLÅLAND 1930
M/S VIKINGLAND 1932
M/S VASALAND 1934
M/S VINGALAND 1935
M/S BIRKALAND 1935
M/S BARDALAND 1936
M/S BORELAND 1938
M/S SAGOLAND 1939
M/S SUNNANLAND 1940
M/S SKOGALAND 1941
M/S SAMELAND 1943
M/S ERLAND 1943
M/S HALLAND 1944
M/S HOMIALAND 1946
M/S NORDANLAND 1946
M/S NABOLAND 1946
M/S VINGALAND 1950
M/S INLAND 1950
M/S KUNGALAND 1950
M/S DALSLAND 1932
M/S VIKINGLAND 1951
M/S KRONOLAND 1951
M/S VASALAND 1951
M/S VEGALAND 1952
M/S NYLAND 1946
M/S VIDALAND 1954
M/S VINTERLAND 1954
M/S THULELAND 1955
M/S TAVASTLAND 1955
M/S TIMMERLAND 1956
M/S TRANELAND 1957
M/S TUNDRALAND 1958
M/S SYDLAND 1960
M/S SILVERLAND 1961
M/S THEBELAND 1961
M/S TROJALAND 1962
M/S TYRUSLAND 1963
M/S BIRKALAND 1969
M/S BORELAND 1969
M/S SAGOLAND 1963
M/S SUNNANLAND 1963
M/S BARDALAND 1973
M/S BRAGELAND 1975
M/S BALTICLAND 1975
M/S THEBELAND 1978
M/S TYRUSLAND 1978
M/S TIMMERLAND 1978
M/S VASALAND 1979
M/S VEGALAND 1979
M/S VIKINGLAND 1979


För SOL:s sista fartygserie 1978-79 gav rederiet bara ut ett gemensamt vykort för alla systerfartygen, samt ett separat kort på Thebeland.
Detta är orsaken till att jag valt att använda samma kort vid presentationen av dessa fartyg.






BRYGGAN
REDERI
BROSTRÖM
FARTYGSINDEX
TILLBAKA