Åter alfa
Åter År
BRYGGAN
REDERI
SAL PASS
TILLBAKA
Framåt alfa
Framåt år
M/S STOCKHOLM

M/S STOCKHOLM

Reg: 8926 Byggd: 1948 Varv: Götaverken
DW: 4.700 BR: 11.650
Mått:160,1 x 21,1 x 7,9 Fart: 19,0
Pass: 1:a klass 28 turistklass 357 Pass efter ombyggnad: 570
Ombyggd 1954 vid AG WESER. Bla byggdes överbyggnaden om. Nya data DW: 4.800 BR: 12.644
Den 25 Juli 1956 kolliderade STOCKHOLM med det Italienska passagerar fartyget M/S ANDREA DORIA som var på väg till New York. STOCKHOLMS förskepp trycktes in, men ANDREA DORIAs skador blev så alvarliga att fartyget sjönk efter 10 timmar. 5 personer på STOCKHOLM omkomm och 47 på ANDREA DORIA. STOCKHOLM kunde för egen maskin återvända till New York.
Reparerad på BETHLEHEM STEEL varifrån hon återlevererades 1956.
Såld 1959 till DEUTSCHE GEWERKSCHAFTS-BUND, DDR. M/S VÖLKERFREUNDSCHAFT.
Såld 1985 till NEPTUNUS REX ENTERP., Panama. M/S VOLKER.
Omdöpt 1986 till M/S FRIDTJOF NANSEN. Användes som flyktingförläggning i Oslo.
Såld 1989 till STARLAURO SOCIETE PER AZIONI, Italien. Ett större om- byggnadsarbete startades.
Såld 1994 till CIA DI NAV NINA, Italien. M/S ITALIA PRIMA.
Insatt i kryssningstrafik i Västindien efter omfattande ombyggnad.
Omdöpt 2000 till M/S VALTUR PRIMA.
Omdöpt 2002 till M/S CARIBE.
Festival Crociere, Italien
Såld 2004 till Compagnia di Navigazione, Italien. M/S ATHENA
Överförd 2005 till portugisisk flagg





Ej rederikort










Nedanstående efter ombyggnad.








Efter kollisionen med Andrea Doria - co Photograph F W Hawks

Nedan
M/S VÖLKERFREUNDSCHAFT
FDGB-Urlauberschiff






M/S STOCKHOLM
M/S STOCKHOLM som M/S ITALIA PRIMA efter ombyggnad



M/S ATHENA

M/S ANDREA DORIA
SOC. ITALIA DI NAVIGAZIONE




Åter alfa
Åter År
BRYGGAN
REDERI
SAL PASS
TILLBAKA
Framåt alfa
Framåt år