Åter alfa
BRYGGAN
Göta Kanal
REDERI
TILLBAKA
Framåt alfa
JUNO

S/S JUNO

Reg: 1840 Byggd: 1874 Varv: Motala Verkstad, Motala
DW: BR: 266 Mått: 29,7 x 6,7 x 2,8
Maskin: Compoundång hkr: 240 Knop: 10
1874: Levererad till Motala Ströms Ångfartygs-Aktiebolag, Stockholm. S/S JUNO
1888: Rederiet byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm
1905: Ombyggd i Stockholm, nytt BR: 266
1919: Hemortsändring till Göteborg
1956: Ångpannan byts ut mot dieselmotorer på 330 hk
1957: Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping
1961: Ombyggd i Karlstad. Nya data mått: 30,3 x 6.7 BR: 304
1986: Såld till Canalroute AB, Lidköping
1996: Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping
2001: Såld till Strömma Turist & Sjöfart, Göteborg
2005: Fartyget blir K-märkt av Statens Maritima Museer
2009: Ny motor installeras, Volvo Penta på 460 hk